Optimera i WordPress

Att optimera i WordPress gör man som sagt enklast och bäst med hjälp av någon SEO plugin, se mitt andra inlägg där jag tipsade om 2 st.

VAD är det då man optimerar och hur går man tillväga.

Att optimera i WordPress mha plugins

 

  1. Permalänkar

    Först bör man ordna en BRA (och optimerad) s.k. permalänk.
    Det är viktigt för både besökarna och sökmotorerna. Permalänken till detta inlägg är http://peopleandtraffic.se/2013/08/07/optimera-i-wordpress/  där
    ”optimera-i-wordpress” kommer från själva inlägget  och beror på att jag döpt sidan/inlägget till just det. Men ibland kanske man utan att tänka sig för döper det till något både längre och mindre optimerat (dvs. sökordet finns inte med i Titeln och permalänken – vilket det helst bör göra). Då kan man Redigera själva permalänken genom att klicka på Redigera nästan längst upp – och sen skriva in en dels kortare permalänk samt en som är optimerad (och väcker intresse och lockar till klick samt sammanfattar vad inlägget handlar om).Det är dock INTE så bra om den blir för lång och innehåller FÖR många ord – med bindestreck emellan. Man kan inte heller använda åäöé i permalänken.
    (Använder man dessa tecken i Titeln till inlägget/sidan så byts de ut till t.ex. ö blir o, ä blir a osv.Under  Inställningar – permalänkar så anger man  Anpassad struktur: /%postname%/Det här också ganska viktigt att det blir rätt från början då det inte är så bra att behöva ändra det i efterhand – när sajten legat ute ett tag – Google har spindlat den och folk har börja länka till inläggens permalänkar – så tänk till och skapa en bra struktur redan från början.

  2. META Titel

    Ett inläggs Titel blir som standard samma som det man döpt sidan till. Det är just här SEO plugin kommer in i bilden. Mha av den kan man skriva in en egen optimerad Title. Den bör då vara intresseväckande, sammanfatta inlägget, innehålla viktigaste sökordet/sökfrasen, gärna först/tidigt samt inte längre än 64 tecken. Denna sida har t.ex. fått Titeln ”Optimera i WordPress mha SEO plugins”
    Startsidan(HOME) är dock lite speciell i WordPress – för den måste man skriva in Titel(och även Beskrivning) på ett separat ställe.

  3. META Beskrivning

    Även här har du hjälp av SEO plugin att kunna skriva in en egen och optimerad Beskrivning, som bör vara UNIK för varje sidan / inlägg och sammanfatta just den sidan så bra som möjligt samt innehålla sökordet eller tom flera.

  4. Rubriker (Headings)

    En sida skall ha EN (inte fler) s.k. H1 Rubrik dvs. en Rubrik som är ”kodad” som en H1 – det gör man genom att välja Format Rubrik 1  i stället för Stycke som är normalt för den vanliga brödtexten. WordPress är dock lite speciellt, det gör automatiskt sidans Titel till en H1 rubrik – så då bör man inte sätta sin egen första rubrik som en H1 också utan som en H2. Detta kan också bete sig lite olika i olika teman har jag en känsla av – ibland ser man att WordPress temat tom gjort loggabilden som en H1.Sedan är det också bra om man delar upp texten i olika stycken och sätter underrubriker för dem och då använder man sig av Rubrik 2(H2), Rubrik 3(H3) osv.

  5. Bilder

    Det är en fördel att använda bilder(tänk bara på upphovsrätten så att du verkligen har tillstånd att använda bilden) och OM man använder bilder så bör man också använda sig av den s.k. ALT-taggen och där gärna skriva in något kort som också kan innehålla sökordet samt i  Titeln till bilden kan man också skriva in något eller samma sak. Bildens filnamn kan man också tänka till lite på och där det passar, döpa till något som kan innehålla sökordet(dock utan åäö).
    Du kan ha hjälp av Yoast plugin här som kommer föreslå att du skall lägga in någon bild samt att du skall skriva in dessa två saker.

  6. Internlänkar

    Google gillar även länkar internt på sajterna – speciellt om de har ankartexter som är relevanta dvs. stämmer med vad den sidan man kommer till – handlar om.Du kan t.ex. skriva Läs mer om SEO för WordPress och länka till den interna sidan som handlar om det.Markera ”SEO för WordPress” och gör det till en länk. Länka till: http://peopleandtraffic.se/2013/08/07/seo-foer-wordpress/
    Döp titeln till: SEO tips för WordPressPS Det finns tom smarta plugins för automatiska internlänkar t.ex.  SEO smart links Den möjliggör bl.a. att du själv kan välja om det skall vara s.k. no-follow på länkarna eller inte. Internlänka som sagt men heller se upp så att det inte överdrivs och blir FÖR många internlänkar.

  7. Verifieringskod för Google Webmaster Tools

    Du kan också lägga in din verifieringskod för Google Webmaster Tools(och även för BING och Yahoo) mha Yoast plugin och sedan gå in i Webmaster Tools och verifierat sajten.

  8. Sitemap

    Det är viktigt att skapa en s.k. sitemap.xml fil dvs. en sajtklarta i xml-format(det format som Google villa ha) och att den sedan laddas upp till servern. Med dessa plugins så sköts detta tom automatiskt (mycket smidigt) – så fort du skriver ett nytt inlägg så uppdateras sitemap kartan och uppdateras – så att Google hela tiden har tillgång till en aktuell sitemap fil. Det påskyndar indexeringen och ger färre fel(filer/sidor som saknas eller har döpts om osv.) – vilket Google inte gillar att se för mycket av.
    Det är även bra att ha en sitemap i HTML-format(mer lättläst) och även den skaps automatiskt.

  9. Laddningstiden för webbsajten

    WordPress verkar åtminstone en liten nackdel – sajter gjorda i WP är ganska sega dvs. laddas långsamt – vilket inte är bra varken för besökaren och Google gillar det inte heller. Tunga bilder är EN bidragande orsak och även här finns det plugins som hjälper till att webbanpassa bilderna.
    Det finns även plugin som optimerar koden i syfte att sidorna skall laddas snabbare. Det här är nog en punkt som inte så många bryr sig om men den är inte helt oviktig. Även för detta finns det faktiskt några plug in som påverkar hastigheten positivt bl.a. wp-super-cache som jag tycker man BÖR installera.

  10. Kommentarer

    Du bör också fundera huruvida du vill föra en dialog med dina läsare, ta emot och besvara kommentarer osv.
    Om du VILL att kommentarer skall vara tillåtet så skall du använda plugin Akismet (som ingår i grundinstallationen men kolla att den är aktiverad).
    Även om det blir lite mer jobb med att tillåta kommentarer((och en viss risk för spam komentarer) som du behöver ägna tid till at godkänna och framförallt besvara – så gör det sajten mer levande, den fylls hela tiden på med nytt innehåll, den skapar en interaktivitet och det ökar möjligheterna till att dit innehåll både sprids vidare och länkas. Allt detta har du nytta av både sökmotormässigt med även för att få många och nöjda besökare och följare.

  11. Sociala media

    Det blir allt viktigare att också finnas och interagera med olika sociala media som Facebook, Twitter, Google +, LinkedIn, Instagram, Pinterest m.fl.
    Det finns speciella plugin som lägger ut ikoner för de vanligaste sociala media(och man kan själv kryssa i vilka man vill ha med på sin sajt)
    På denna sajt använder jag ett som heter WordPress social ring – men det finns många andra – säkert några som är ännu bättre – har inte hunnit undersöka det så noga (ännu). Men hur som helst så underlättar det för besökarna att sprida vidare, dela med sig (SHARE, Gilla, Google +1-a, twittra, pinna osv. ditt innehåll – och om vi utgår ifrån att du tillhandahåller ett BRA, intressant, UNIKT och tillräckligt omfattande innehåll – så kommer säkert en del att vilja dela med sig och sprida det vidare – i det s.k. virala nätverket.

    On page optimering - hittas i Google

    On page optimering – hittas i Google