Förbättra din företagssida på Facebook

Förbättra din företagssida på facebook, Del 2. I ett tidigare inlägg tipsade jag om en del saker man kan göra för att förbättra och optimera sin Företagssida på Facebook, både för att den skall se bättre ut för Facebook användarna men även fungera bättre ur sökmotorsynpunkt.

Här kommer några fler tips hur du kan förbättra din företagssida på facebook:

När du är inloggad och valt din Företagssida: Redigera sida samt sedan Uppdatera sidinformation:

Fliken Info om sida, Skriv en BRA sammanfattning OM företaget och de produkter och tjänster du erbjuder. TIPSET här är – att det är de första 75 tecken i fältet Lång beskrivning under fliken Info om sida – som visas som s.k. snippets i olika sammanhang bl.a. i anslutning till din profilbild. Lägg alltså lite krut på att formulera dessa första 75 tecken extra bra och kärnfullt och försök få med något av dina viktigaste sökord som du vill att ditt företag skall bli förknippad med.

Klicka sedan på fliken Fler och sen på Visade

Redigera visade Gilla markering – klicka där och markera sedan vilka företag du vill skall visas roterande på din sida – då kan du lite bättre styra och ha kontroll över att där visas lite extra intressanta företag samt bara företag som har en profilbild(eller en tydlig, bra profilbild). Om du inte markerar detta så visas det slumpmässigt och kanske inte alls ser lika bra ut.

Redigera visade sidägare – här kan du markera om du vill att det skall visas en profilbild på dig själv dvs. du som är ägare av Företagssidan(den är ju kopplad till din privata profil).
Var och får fundera på om detta kan vara bra eller inte.

Glöm inte heller att kolla igenom alla alternativen under fliken Inställningar.

Missa inte möjligheten till gratis reklam

Du har 5 ställen att annonsera ditt företag på Facebook gratis som du har tittat på otaliga gånger men kanske aldrig har tänkt på, eller vetat hur man dra nytta av: din foto strip.
De syns högst upp på sidan av alla dina fans när de läser din vägg, finns 5 rutor (ja, rektanglar för att vara exakt) av gyllene tillfälle att marknadsföra ditt företag.

Om du klickar på länken i slutet av detta stycke så kan du se en del exempel och få inspiration till hur just du skulle kunna göra – det handlar om att välja ut och anpassa 5 st bilder som på ett bra och intresseväckande sätt marknadsför ditt företag och dina tjänster – missa inte den möjligheten.

Visst, du kan pimpa din foto strip bara för att din sida ska se bra ut, men varför inte använda de fem bilderna för att uppnå dina affärsmål samtidigt? Här är några av de mest populära målen din foto strip kan hjälpa dig att uppnå:

  • öka din försäljning
  • öka medvetenheten om dina produkter och tjänster
  • annonsera ditt senaste erbjudande
  • utöka din mail lista
  • direkt fans till din blogg eller hemsida och få dem ett steg närmare att bli en kund eller återkommande kund …PS. Det underlättar om du är lite van vid bildbehandlingsprogram eller kan få hjälp av någon – så att du kan redigera några bilder du valt ut eller t.ex. frilägga dem så att de är mot vit bakgrund osv. – då blir resultatet ännu bättre. Det finns tom tjänster på nätet där man kan ladda upp sina bilder och få hjälp med att just frilägga själva huvudmotivet från bakgrunden (så att motivet visas mot en helt vit bakgrund), till en rimlig kostnad. Testa te.x. Redigera bilder.com

Du kan läsa mer om denna möjlighet här Free Facebook advertising you’re missing out on

Mall för optimal placering av text på omslagsfotot på Facebook

Det har nu blivit friare regler för designen på Facebooks omslagsfoton Här kan du sen en liten mall för bästa textplacering med tanke på att bilden även syns i nyhetsflödet.

I nyhetsflödet döljs nämligen en del av omslagsfotot av profilbilden, dessutom lägger Facebook ut text till höger om profilbilden.

För att få optimal synlighet på den text du väljer att ha på omslagsbilden i nyhetsflödet bör du placera texten i övre högra delen och med lite marginal (100 px) till höger samt gärna lite marginal (30 px ovanför). Enligt Facebooks uppdaterade regler så får max 20% av bildytan upptas av text (för att man inte skall spamma med reklamerbjudanden, priser osv. i själva omslagsbilden – Google vill ha det rent och snyggt och seriöst)

Omslagsbilden ser alltså lite olika ut i Nyhetsflödet resp. på tidslinjen – pga att Facebook beskär och anpassar den.

Om du följer tipset ovan kommer ditt budskap och din omslagsbild se bättre och proffsigare ut i både Nyhetsflöde och på tidslinjen.

Vilka av mina inlägg visas för vilka av mina vänner?

Ja det är en intressant fråga, den berättar jag om i ett annat inlägg här

 

Publicerad i facebook, infograf, pto, småföretagare, sociala media