Hur fungerar nyhetsflödet i Facebook

Hur fungerar egentligen nyhetsflödet i Facebook?

Du har säker precis som jag, undrat dels vilka och hur många som ser DINA inlägg samt omvänt – varför ser du bara en DEL av dina vänner postningar.
Inte så många vet eller förstår egentligen detta – hur fungerar nyhetsflödet i facebook. Men det kan faktiskt vara riktigt värdefullt att förstå det – så att man till viss del faktiskt kan påverka hur ofta och för vilka de inlägg man skriver – visas.

Hur styrs och manipuleras egentligen nyhetsflödet i Facebook?

Facebook har en motsvarande algoritm som Google har för att avgöra och delvis styra det. Den är nu ganska komplex dock inte lika komplex som Googles. Facebook har flera skäl till det, dels vill de nog precis som Google erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt, men de är ju också ett vinstdrivande företag(som värderats till många miljarder så det förpliktigar…) så de försöker presentera inläggen i en ordning och på ett sådant sätt så att det också kan gynna annonsering osv.

Det skulle ju bli väldigt vildvuxet och i princip helt oanvändbart – om ALLA vänners ALLA inlägg ALLTID visades för ALLA.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar och den uppdatering av sin algoritm som Facebook gjort under 2013.

Facebook ändrar i algoritmen som styr vad vi ser i nyhetsflödet

Här är lite exempel, direkt citerat från länkens artikel:

Först och främst:

Den algoritm som använts tidigare för att hitta rätt innehåll åt just dig i ditt nyhetsflöde har gått under benämningen Edgerank. På presskonferensen den 6 aug 2013 tillkännagav Facebook  att den tekniken inte längre används

”Först och främst, om man tittar på en nyligen postad uppdatering, tittar Facebook på den med algoritmen och undersöker vilken anknytning det finns till användaren, hur många kommentarer den har, antal gilla. Sen får den en score, eller poäng om man så vill.

Algortimen tittar på signaler från användaren som t ex:

  • Hur ofta du interagerar med den här vännen, Facebook-sidan eller offentliga personen
  • Antalet gilla, delningar och kommentarer posten får från resten av världen i allmänhet och från dina vänner i synnerhet. 
  • Hur ofta du har interagerat med den här typen av post tidigare (t ex videoposter eller fotoposter)    
  • Om du och andra personer på Facebook döljer den här posten eller rapporterar den som spamOchEn annan, redan genomförd förändring kallas ”Last Actor”
  • Den delen av algoritmen tittar på de sista 50 personer du interagerat med på Facebook. Dit räknas saker som om du tittat på en persons tidslinje, deras foton, gillat deras uppdateringar. Dessa personer får en boost i ditt nyhetsflöde i det kortare perspektivet. Du ser lite mer av dem i ditt flöde under en tid just för att de är de som du senast interagerat med.”Av: PeA Scotte