Optimera Facebook och SEO

Här ska jag berätta lite om Facebook resp. SEO ur två OLIKA aspekter.
den ena är hur du kan optimera Facebook företagssidan för sökmotorerna(Google) – det är några saker att tänka på.

Den andra är hur kan du använda Facebook för att få din ordinarie webbsajt att ranka högre i Google.

Optimera din företagssida på Facebook

Först skall du skriva en bra och relevant information under fliken OM (Info OM sidan på en Företagssida). TIPS: De första 75 tecken i fältet Lång Beskrivning är det som visas som s.k. snippets i olika sammanhang. Se till att den beskrivningen blir så BRA som möjligt och gärna innehåller något av dina viktiga sökord som är förknippade med din verksamhet.

En annan bra och viktig sak – som många inte verkar känna till eller vet hur man gör är – att när man nått över 30 Gilla – så kan man skaffa sig ett både kortare, bättre och snyggare adress till sin företagssida på FB. Man begär att få ändar sitt Användarnamn till t.ex. sitt företagsnamn – och slipper då den långa adressen med alla siffrorna på slutet och kan t.ex. heta något i stil med  https://www.facebook.com/Foretagsnamn  (alltså du kan inte använda åäöé och liknande skandinaviska tecken) och det måste vara UNIKT.

Man kan tom konvertera sitt personliga konto (privata) till en Facebook SIDA(företag).
Läs längst ner hur man gör det.

Hur skaffar jag ett användarnamn för min sida?

Om du hanterar en Facebook-sida kan du välja ett användarnamn för den på samma sätt som man väljer ett användarnamn för sin tidslinje. Du kan välja ett användarnamn för varje kvalificerad sida som du hanterar.

Så här lägger du till ett användarnamn på din sida:

  1. Klicka på Redigera sida  överst på sidan
  2. Välj Uppdatera offentlig information
  3. Klicka på Sidadress och sedan på Skapa en webbadress för den här sidan?
  4. Ange ett nytt användarnamn och klicka på Kontrollera tillgänglighet
  5. Om det användarnamn du vill ha är tillgängligt sparar du det genom att klicka på Bekräfta

Om användarnamnet du vill använda redan är taget eller inte godkänns måste du välja ett annat. Se till att användarnamnet du vill begära följer våra regler för anpassade användarnamn.

 

Förutom att lägga in en BRA profilbild(och se till att den har rätt storlek och proportioner för att inte FB skall beskära den(mycket vanligt) så bär man också lägga in ett snyggt och relevant omslagsfoto.

Den följande texten kommer direkt från Facebooks Hjälpsektion:

Din profilbild hjälper andra att känna igen dig på Facebook.

Så här lägger du till eller ändrar en profilbild:

  1. Gå till din tidslinje och håll muspekaren över profilbilden
  2. Klicka på för att redigera bilden.
  3. Välj om du vill:
  • Välj ett foto som du redan har laddat upp på Facebook
  • Ladda upp ett nytt foto
  • Redigera din miniatyrbild
  • Ta bort ditt nuvarande foto

Sök rätt på det foto du vill använda, t.e.x. från din hårddisk.  håll muspekaren över fotot och välj Alternativ. Klicka på Använd som profilbild på menyn. Beskär fotot om det behövs och klicka på Beskärningen klar nedanför fotot när du är klar med anpassningen av den nya profilbilden.

Obs! Tänk på att din aktuella profilbild är offentlig.

Måste/bör profilbilden ha speciella mått?

Ja. Din profilbild måste vara minst 180 pixlar bred. Om du är osäker på om bilden uppfyller det här kravet kan du högerklicka på bilden för att visa fotots egenskaper som ska inkludera fotots mått (t.ex. är 100 x 91 för litet).

Om du inte kan hitta fotots mått kan du prova att ladda upp bilden och ange den som din profilbild. Du kommer att se följande felmeddelande om bilden är för liten:

 

Hur kan jag se gamla profilbilder?

Du kanske vill gå tillbaka och återanvända en profilbild du använt tidigare. Om du vill se historik över alla dina gamla profilbilder så öppnar du albumet Profilbilder genom att klicka på din nuvarande profilbild. När du bläddrar dig  igenom bilderna så har du möjlighet att tagga dem, lägga till bildtexter eller ta bort dem från albumet.

Vad är skillnaden mellan Profilbild och Omslagsfoto?

Din profilbild är den bild som dina vänner ser bredvid ditt namn överallt på Facebook. Det är med hjälp av den som andra känner igen dig.
(Det är ju då därför ganska viktigt och kul om den bilden är så bra som möjligt. även efter att Facebook beskuret den – man ser ofta bilder som beskurits ganska hårt och man undrar om det är en medveten beskärning av användaren…)

Här får du bra tips om hur du optimerar din Facebook sida samt ett verktyg med vars hjälp du kan testa din FB sida med förslag få vad och hur du kan förbättra.

Din omslagsbild är den stora bilden högst upp på tidslinjen. Den är en chans för dig att visa en unik bild som representerar vem du är eller vad som intresserar dig.
Nedan ser du MIN (SEO Bolagets Omslagsfoto(det stora) samt Profilbild(den lilla fyrkanten)

 

Så här redigerar du ditt omslagsfoto:

  1. Gå till din tidslinje
  2. Håll musmarkören över omslagsfotot
  3. Klicka på Ändra omslagsbild längst ned till höger i omslagsbilden
  4. Välj ett av alternativen på menyn som visas (t.ex. Ladda upp foto, Välj bland foton, Flytta …)
  5. Spara ändringarna

    Vilka är riktlinjerna för omslagsfotot på företagssidan?

    Använd en unik bild som representerar din sida. Det kan vara ett foto av ett populärt menyalternativ, en albumbild eller en bild av personer som använder din produkt. Var kreativ och experimentera med bilder som målgruppen svarar bra på.

    Tänk på att alla omslagsfoton är offentliga, vilket innebär att alla som besöker din sida kan se det foto du valt. Omslagsfoton får heller inte vara bedrägliga eller vilseledande och inte heller bryta mot någon annans upphovsrätt eller strida mot användarvillkoren för Facebook-sidor. Du får inte uppmuntra andra till att ladda upp ditt omslagsfoto till sina personliga tidslinjer.

    Omslagsfoton måste vara minst 399 pixlar breda och får inte innehålla bilder med mer än 20 % text.

    Om du vill ha en bild med så snabb laddningstid som möjligt laddar du upp en sRGB JPG-fil som är 851 pixlar bred, 315 pixlar hög och mindre än 100 kB. För bilder med din logotyp eller textbaserat innehåll kan du få bättre kvalitet om du använder en PNG-fil.

    Min kommentar: Måtten här är ganska viktiga för att det skall bli snyggt och att inte bilden skall beskäras av FB på ett oönskat sätt. Beskär alltså en bild på lämpligt sätt så att den får UNGEFÄR de proportionerna och justera sedan så att den närmar sig dem – och slutligen justera så bilden får exakt den storleken och proportionen. Använd sedan den bilen som omslagsbild.

Hur kan jag se mina gamla Omslagsfoton?

Du kan se alla dina omslagsfoton genom att klicka på rutan Foton högst upp på tidslinjen (under ditt omslagsfoto) och leta rätt på albumet Tidslinje – omslagsfoton.

Obs! Tänk på att alla omslagsfoton är offentliga precis som profilbilder. Det betyder att det inte finns något alternativ för att ändra sekretessinställningarna för ditt album med omslagsfoton.

Nu när du fixat de grundläggande sakerna – så kan du analysera hur bra din FB sida är med hjälp av detta verktyget:

 

Analysera och förbättra din Facebook företagssida

Analysera din Facebooksida (verktyget)

Social Factory innehåller också mycket bra information om hur man bättre använder sin Facebook sida

 

Nedanstående information är också direkt hämtad från Facebooks hjälpsidor på svenska

Jag tycker det är lite förvirrande – att Facebook kallar det för Facebooksida och då syftar på detta: (från Facebooks hjälpsidor på svenska)
Med hjälp av sidor kan företag, organisationer och varumärken dela sina händelser och samverka med andra. Precis som med tidslinjer kan du anpassa sidor genom att lägga till applikationer, skapa inlägg om händelser, arrangera evenemang och mycket mer. Du får en större och mer engagerad publik om du publicerar inlägg regelbundet. Personer som gillar din sida och deras vänner får uppdateringar i nyhetsflödet

Hur konverterar jag mitt personliga konto till en Facebook-sida?

N är du konverterar ditt personliga konto till en Facebook-sida skapas ett affärskonto som du använder för att organisera sidan. Vi överför din aktuella profilbild och lägger till alla dina vänner och följare som personer som gillar din sida. Ditt användarnamn blir sidans användarnamn och namnet som är förknippat med ditt personliga konto blir sidans namn. Om du vill att din sida ska ha ett annat namn kan du överväga att skapa ett nytt. Inget annat innehåll förs över till din nya sida, så se till att spara allt viktigt innehåll innan du startar konverteringen:

  1. Ladda ned din tidslinjeinformation. Du kan ladda ned en fil som innehåller alla meddelanden som du skickat och tagit emot och alla foton och filmklipp som du publicerat på Facebook.
  2. Utse en ny gruppadministratör för alla grupper du hanterar. Du kan inte hantera grupper när konverteringen påbörjas.

Om du vill kunna använda alla sidfunktioner måste du organisera din nya sida från ett personligt konto eller lägga till administratörer för sidan.

När du är klar kan du starta konverteringen av ditt personliga konto till en Facebook-sida.

Hur använder jag hashtaggar?

Hämtat från Facebooks hjälpsidor på svenska 

Den följande texten kommer direkt från Facebooks Hjälpsektion om hashtags:

Om man göra analysen med analysverktyget på LikeAlyzer så kan man se att man kanske inte använder sig av #Hashtag

Från Facebook hjälpsidor återigen:
Med hashtaggar blir ämnen och fraser klickbara länkar i inlägg på din egen tidslinje eller sida. Det gör det enklare för andra att hitta inlägg om ämnen som de kan tänkas vara intresserade av. Om du vill göra en hashtagg skriver du # (symbolen staket/fyrkant) tillsammans med ett ämnesnamn eller en fras (utan blanksteg) och lägger till det till ditt inlägg. Till exempel:

    Jag har gått upp för så många backar idag! #SanFrancisco

När du klickar på en hashtagg ser du ett flöde med inlägg som innehåller den hashtaggen. Du ser även några relaterade hashtaggar längst upp. Du kan söka efter en hashtagg med hjälp av sökfältet överst på alla sidor.

Observera att du bara ser inlägg som delas med dig. Läs mer om vem som kan se dina inlägg när du använder hashtaggar. Den här hashtaggfunktionen är inte tillgänglig för alla just nu.

När något markeras med ett hash-tecken hjälper det dig att nå personer som har angett närliggande intressen. #Matlagning betyder att du når människor intresserade av matlagning, matlagnigstips och att äta god mat.

Om intresset visa utan hash-tecken är det ett exakt intresse. Du når då bara människor som uttryckt ett intresse för exakt detta ämne. Ordet ”matlagning” (utan #) innebär alltså att du bara når personer som angett att de är intresserade av just matlagning.

Alla som du delar dina inlägg med kan också se det i flödet för den hashtaggen. Om du t.ex. delar ett hashtaggat inlägg med dina vänner kan de också se ditt inlägg i flödet för den hashtaggen. Om du delar ett offentligt inlägg som de som delas via sidor, kan alla som klickar på den hashtaggen se ditt inlägg i det flödet.

 

Av: PeA Scotte

Taggar: