Fem vanliga SEO misstag småföretagare gör

SEO misstag som är vanliga hos småföretagare som skaffat hemsida, webbsajt eller tom webbshop.

Idag har de flesta entreprenörer och småföretagare skaffat sig någon form av hemsida. HUR de skaffat de och vem som gjort den, vilket verktyg de använt för att skapa och underhålla den, vilka kunskaper de har om webbdesign resp. SEO – det varierar VÄLDIGT mycket.

Oavsett om du precis har börjat eller om du redan har ett blomstrande företag, kan SEO misstag verkligen skada ditt småföretag.
Du måste få hittas när presumtiva kunder söker efter dina erbjudanden. Dagens marknad kräver att man har en stark närvaro på webben.

Hur säkerställer du att du uppfyller dem?
Gör du misstag med din SEO-strategi som kan kosta dig kunder?

Ganska många tror, förvånande nog, att bara man lagt upp en hemsida så hittas man i Google. Men så fungerar det inte riktigt. Google har hundratals miljoner webbsajter att hålla reda på och behöver lite hjälp att få veta att även din hemsida nu finns. Det kan man göra genom att antingen själv anmäla sin webbsajt till Google genom en enkel rutin(kostar inget) eller så kan man försöka få några länkar – från andra sajter – som redan Google känner till. Allra bäst är då att de länkarna kommer från sajter inom samma verksamhetsområde men de första länkarna så är detta inte SÅ viktigt – de är mest till för att Google skall följa dem, komma till din sida – och sedan börja indexera den.

Undvik SEO misstag - hittas i Google

Undvik SEO misstag – hittas i Google

SEO Misstag #1: Din hemsida / webbsajt är inte sökbar i Google

Först av, så måste du givetvis HA en hemsida. Men bara för att DU kan se din webbplats betyder det inte att den är sökbar i sökmotorerna.
För att andra människor skall hitta din webbplats i Google, måste du först göra webbsajten tillgänglig för Google. Det är också ganska enkelt. Men det är förvånansvärt många, mest mindre, webbsajter som inte är sökbara i Google.

Sökmotorer använder automatiska robotar s.k. spindlar för att söka efter nya och uppdaterade webbsidor. Dessa spindlar kryper runt på nätet och sparar kopior av vad de hittar. Om spindlarna inte kan hitta din sida / sidor / bilder / innehåll eller du gör det svårt för dem, kommer du inte att visas  i sökmotorerna så bra som du borde.

SEO Misstag # 2: Du har inte tagit med de rätta orden på din sida

Fundera över hur dina kunder kommer använda sig av Google. Vilka sökord kommer DE att använda sig av när de letar efter dina tjänster och produkter. Din webbplats behöver de ord som människor använder för att beskriva din verksamhet.

Om du t.ex. är en städfirma i Stockholm, så skulle du inte kalla dig själv en ”Innerstadens lägenhetsstädning.” Det är inte så folk pratar och det är inte hur folk söker.
Trots att sökmotorerna blir mer sofistikerade varje dag, vill de fortfarande att se de * exakta * orden på din sida.
Försök också att tillhandahålla information som användarna vill ha. En restaurangs webbsajt bör som minimum ha sin meny, timmar och geografisk plats.
Se till att denna information finns tillgänglig som vanlig text på din webbplats. Sökmotorer är bättre på att läsa text än vad de är på att läsa PDF-filer eller bilder av text.
Många webbdesigners görs misstaget att baka in viktig information i tjusiga BILDER för att det design mässigt skall se bättre ut – det är ett stort misstag.
Att ha med geografisk lokalitet t.ex. i vilken stad du finns är också mycket viktigt, i synnerhet nu när 25% söker från smartphones och surfplattor – och då lägger Google ut det lokala sökresultatet och känner av med enhetens GPS-funktion VAR du befinner dig när du söker.

SEO Misstag # 3: Du fokuserar för mycket på att få länkar

Ja, länkar är fortfarande värdefulla ur SEO synpunkt. Men kvaliteten är nu MYCKET viktigare än kvantiteten. Din första prioritet bör absolut vara att skapa ett intressant och bra samt unikt innehåll på din webbsajt och se till att det blir en bra användarupplevelse.
Uppmuntra andra bra webbsajter att länka till din webbsajt men inte ignorera andra möjligheter att sprida ordet. Engagera med människor på sociala medier, skapa  värdefulla nyhetsbrev, och definitivt marknadsför dig själv också offline i den verkliga världen.

Om du fokuserar för mycket på länk byggnad, är det lätt att glömma bort de andra marknadsförings möjligheterna som du kan använda.

SEO Misstag #4: Dåliga Titles & Meta Descriptions

När din webbsajt börjar dyka upp på Google, kan titeln och meta beskrivning gör en stor skillnad i om folk klickar på din länk. Tillbringa tid att se till att dessa är beskrivande och övertygande.
Obligatoriskt, se till att dina sidor inte är ”Untitled.” eller ”Hem” för startsidan (vilket är MYCKET vanligt).  Din titel är den enskilt mest viktiga SEO faktorn (On-page). Missa inte detta tillfälle att hjälpa spindlarna att förstå relevansen av innehållet på din sida. Dessutom, när en användare bokmärker en ”Untitled” sida, har de sedan svårt att hitta det igen i framtiden.
Nästa steg, fokusera på beskrivningen. Det är utdrag av information om sidan som dyker upp under den blå klickbara länken i sökresultatet. Även om beskrivningen tekniskt kan vara så lång du vill, kommer sökresultatet att visa bara ca 160 tecken. Beskriv sidan med t.ex. 2 korta meningar och max ca 154-160 tecken och låta formulera det så att det ger svaret på sökfrågan.
Bonus tips: Din Sidtitel och meta beskrivning är vanligtvis den text som visas när din sida sedan delas på sociala medier. Utnyttja denna möjlighet så att det även DÄR ges en relevant, bra och intresseväckande beskrivning av vad din webbsajt handlar om och vad du erbjuder för tjänster och produkter.

SEO Misstag #5: Du använder dig inte av gratis  SEO resurser

Google erbjuder en hel del information om SEO och hur man kan förbättra sin ranking. De har bloggar, videoklipp och bra verktyg för webbansvariga för att hjälpa dig att förbättra din ranking vid sökningar.

Det finns också en stor mängd bloggar, Youtube filmer och forum där det bjuds på en stor mängd information och kunskap om hur man får sin webbsajt att komma på topp i Google, hur man använder sociala media, hur man använder Youtube osv. – för att synas bättre på nätet och så småningom kunna göra bättre affärer.

Så – är du småföretagare – följ denna checklista så undviker du att göra dessa vanliga SEO misstag. Vill du sedan ta det ett steg längre så kan du läsa vidare på sidorna om On Page optimering, off page optimering osv. Där får du fler tips om hur du optimerar din webbsajt – en del kan du säkert göra själv, en del kan du behöva lite hjälp med.

 

Ovanstående är en översättning och anpassning av mig av inlägget här  Small business SEO mistakes  – den är skriven i USA men det som jag tagit med är aktuellt även för svenska förhållanden.

Av: PeA Scotte