People & traffic – Sökmotoroptimering

Ännu en blogg om sökmotoroptimering SEO.

På denna sajt / blogg om SEO kommer jag att försöka sammanfatta och berätta – på ett så enkelt sätt som möjligt – om de stora förändringar som Google genomfört de senaste 2-3 åren (med början i USA i feb 2011 ) och som ritat om kartan ganska rejält då det gäller sökmotoroptimering seo. Dessa ändringar – som Google kallat Panda resp. Penguin – har inneburit att förutsättningarna för att kunna nå bra positioner i Google med sin webbsajt eller webbshop har förändrats ganska ordentligt.

Syftet har givetvis i första hand varit – att säkerställa att Google kan leverera så bra och relevanta sökresultat som möjligt och att försöka få bort missvisande sökresultat som åstadkommits med metoder som gått emot Googles riktlinjer och/eller som varit ett försök att manipulera med sökresultaten. Vad Google bl.a. lyckats rensa bort med Panda uppdateringen är – många av de skräpsajter med tunt eller helt värdelöst innehåll och som endast hade till syfte att sälja länkplats och i många fall samtidigt även försöka tjäna pengar på annonser. Många SEO företag köpte länkplats på den typen av sajter och de gav trots allt ett visst bidrag till rankingen – men inte nu längre.

I Penguin uppdateringen har Google haft ett annat fokus – där försöker man komma åt de sajter som försökt skaffa sig bra placeringar med – enligt Googles uppfattning – för tunna och för onaturliga länkprofiler. Länkar som kommer från sajter som inte har någon relevans alls, från alldeles nystartade bloggar, länkar där länktexten ofta innehåller den exakta sökfrasen, länkar som kommer från samma s.k. C-class av IP-numret (samma server/webbhotell) osv. Google började rulla ut dessa uppdateringar först i USA, därefter utanför USA men fortfarande på engelskspråkiga sajter och först efter något år även på andra språk. Det har därför dröjt en tid innan vi i Sverige börjat märka av effekten på svenska och svenskspråkiga sajter . Men nu är det här

Post Penguin sökmotoroptimering SEO

Sökmotoroptimering SEO EFTER Penguin uppdateringarna

Penguin

Vad Google bl.a. i Penguin försöker komma åt (och lyckas ganska bra) är bl.a. – länkfarmar – sajter med främst en väldig massa länkar på – upprepningar av sökord i Titlar, brödtext, länktexter osv. – överoptimering av olika slag bl.a.att använda sökfrasen FÖR många ggr – onaturliga länkar – länkar där det är ganska uppenbart att de skapats endast ur SEO syfte, är köpta osv. – länkar som plötsligt ökat kraftigt i antal, många länkar med den exakta sökfrasen osv.

People and Traffic optimization

Ännu ett nytt begrepp inom sökmotoroptimering! På sätt och vis – för det indikerar att fokus håller på att flyttas från sökmotoroptimering till besökare och trafik optimering. Vad innebär då det – det viktigaste nu är inte att optimera webbsajten för sökmotorerna – så som det fungerade förut – nu skall man optimera den för besökarna och se till att den får så mycket trafik och besökare som möjligt.   Och det skall helst ske på ett så naturligt sätt som möjligt – sajten skall förtjäna trafiken, besökarna och därmed sin ranking. Så frågan är om begreppet sökmotoroptimering framöver kommer vara lika relevant att använda sig av.

 

 

 

 

<a href=http://peopleandtraffic.se/om-pea-scotte/  rel=”author”>PeA Scotte</a>

 

Författare: PeA Scotte

Publicerad i innehåll, off page optimering, on page optimering, on site optimering, on site optimering, penguin, pto, seo, småföretagare