Småföretagare och mindre sajter – hur påverkas de av Penguin

Allt som skrivs om Googles Penguin uppdatering, gäller den även småföretagare och mindre webbsajter?

Jag har läst massor av artiklar under en tid om det ”för evigt förändrade post-Panda och post-Penguin SEO landskapet”….ett landskap där innehållet återigen är KUNG … ett landskap där förtroende och identitet är nyckeln….ett landskap där du kanske inte vill ha den typ av länkar som du brukade vilja ha.

Många av dessa artiklar poängterar, med rätta, att det i en post-Panda och post-Penguin värld, där Google alltmer noggrant undersöker potentiellt spammiga länk profiler, att jaga efter massor av länkar från mindre webbplatser inte längre är bästa SEO praxis. I dessa dagar är det klokt att överväga det riktiga referens värdet av länkar lika mycket som, eller kanske ännu mer än, SEO värdet av länkar. Tanken är att om du jagar länkar baserade på förväntat referens värde så kommer du knappast att behöva oroa dig för att bygga upp ett spammig länk profil.

Allt detta är helt logiskt och jag har inte ifrågasatt något av det. Vad jag skulle vilja klargöra i denna artikel är dock hur dessa nya länk byggnads råd kan uppfattas på ett skadligt sätt av små företag. Dessa företag har etablerat varumärken, etablerade webbplatser, etablerade relationer, och de resurser som marknadsföring för att driva förbindelser med hög remiss värde

Hur påverkar Penguin småföretagare och mindre webbsajter

Hur påverkar Penguin småföretagare och mindre webbsajter

 

En fråga om storlek

Hur är detta möjligt? Det är en fråga om storlek. Dessa artiklar om nya länkstrategier är skrivna för det mesta av sökmotoroptimerare (och för sökmotoroptimerare) som arbetar med medelstora eller stora företag. Dessa företag har etablerat varumärken, etablerade webbplatser, etablerade relationer, och har marknadsföringsresurser för att skaffa sig länkar med högt referens värde (från tidningar och toppbloggar till exempel). Små företag har ofta ingen av dessa saker, och kan omöjligen hoppas att attrahera samma sorts länkar (åtminstone inledningsvis) som medelstora eller stora företag kan.

Denna typ av ”big business” SEO råd kan göra småföretagare rädda och förvirrade.

Tänk på olika berättelser om Betty Bigshot, Fortune 500 SEO och Larry Little, småföretagare. För Betty Bigshot, är en kampanj för att få länkar från ett gäng mindre platser mer riskfyllt än den brukade vara med och mycket mindre potentiell belöning. Råden att jaga länkar från högre profil webbplatser (som också kommer att skicka stora mängder trafik) är vettigt.
Betty utnyttjar sina relationer med viktiga bloggare och samarbetar även med sin kunds PR-firma för att få pressen att skriva om kundens företag. Detta är ett mycket kostsamt arbete, men belöningen är väl värd det eftersom Bettys kund kommer att generera stora intäkter baserat på den aktuella kampanjen.

Larry Little småföretagare, kanske läser om de ”nya” bästa praxis för länk byggnad och tänker för sig själv, ”Hur ska jag få länkar från tidningsartiklar webbplatser eller några av dessa enorma bloggar? Jag har just startat mitt företag, min hemsida är helt ny och mitt varumärke är i sin linda. ” I detta fall är rådet att inte jaga länkar från mindre webbplatser helt fel.
Det finns gott om relevanta små webbsajter … platser som Bettys kund kan överväga vara ovärdig att rikta sig mot i en länk byggnads kampanj.
För Larry, så kan vissa av dessa webbsajter vara just de som är perfekta för honom att arbeta med när han börjar bygga länkar. Larry ägnar sig inte åt riskfyllda eller blackhat SEO beteenden genom att jaga länkar från små (men relevanta) webbsajter, han jobbar bara med andra webbsajter som är på eller nära samma nivå som hans egen, och det är inget alls fel med det.

 

Smörgåsbord för småföretagare

Trots alla de senaste SEO skriverierna där man vrider och vänder på allt om länk byggnad, så är länk byggnad för småföretag  inte så mycket annorlunda än det brukade vara, bortsett från ett ökat fokus på att undvika länkar från riktigt dåliga skräp webbplatser, splogs osv.

Du kommer ändå inte att få länkar från Aftonbladet. Du kommer att behöva slipa ut det först, så leta efter relevanta webbplatser, oavsett hur små, och leta efter möjligheter att tjäna en länk (eller två, eller tre).

Här är en snabb repetition av fem beprövade länkbyggar tekniker för små företag:

  • Gäst postning är fortfarande en av de bästa tipsen om du precis har börjat. Du har specialkompetens (hoppas vi), och det finns massor av relevanta webbplatser där ute som söker innehåll från experter precis som du. Sätt en kort ”om författaren” avsnitt i slutet av dina inlägg med en länk till din webbplats. Så länge du undviker content farms kommer du att bygga kvalitets länkar. Se till att när du skriver dessa inlägg att du lägger upp riktigt bra innehåll som läsarna kommer att älska.
  • Skriva recensioner av produkter och tjänster som du och / eller dina kunder använder för att lösa problem är ett annat bra sätt att få länkar. Du skapar ett värdefullt innehåll för dina besökare (förutsatt att recensionen är relevant för de problem som dina kunder vill lösa) och länk-värdig innehåll likaså. Låt det företag vars produkt eller tjänst som du kommer att recensera få veta i förväg att du kommer att skriva en recension och det finns en god chans att de kommer att marknadsföra den via sociala medier.
  • Bygg upp din trovärdighet på nätet som expert. Detta kommer att hjälpa dig och ditt företag att bli ledande på nätet.
  • Intervjua en industri expert som är relevant för din verksamhet och publicera intervjun på din webbplats.
  • Återigen kommer du att tillhandahålla högkvalitativt innehåll till webbplatsens besökare, och som en extra bonus den intervjuade kommer troligtvis länk till intervjun.
  • KÖP aldrig länkar, länkbyten, eller gör något liknande. Gör hederligt arbete och du kommer att belönas.

    Slutsats

    Om du är en småföretagare eller småföretags SEO, glöm inte att kvalitet betyder mer än något annat idag.
    Om du lägger upp skräp får du skräp. Lägg upp fantastiska inlägg och bygg kvalitets länkar till din webbplats och Google kommer att belöna dig för dina ansträngningar.
    Det handlar om användarupplevelse, om du lägger upp intressant och bra information, så kommer det att skapa en bra användarupplevelse.

    Alltså – du som är småföretagare eller har en mindre webbsajt låt dig varken ”skrämmas” av allt du läser om hur Googles Penguin har förändrat allting och men var kritisk och vaksam då du läser artiklar och framförallt om du anlitar någon för att hjälpa dig med SEO arbetet –  det ÄR nya förutsättningar nu men det gäller att navigera rätt.

    Detta är en översättning och viss anpassning av en artikel jag hämtat från Small Business Link Building In A Post-Panda / Post-Penguin World
    och som jag tyckte beskrev detta på ett ganska bra sätt.

 

 

Av: PeA Scotte

 

Publicerad i off page optimering, penguin, seo, småföretagare