Penguin uppdatering Google

Googles Penguin uppdatering slog till den 24 april 2012 och har föranlett en av de största konsekvenserna för webbmasters, någonsin. Om du bygger webbsajter och hittills har följt de gällande SEO råden då ​​det är mycket troligt att du kommer att ha drabbats av Penguin.

Så OK då. OM man har blivit drabbad. Hur rättar jag till det? Först och främst, detta är inte en quick fix utan det bör göras med eftertanke och lite struktur. OM du har drabbats så är det här den bästa vägen framåt:

Penguin var en förändring av Google tydligt utformad för att drabba folk (sajter) som ”ägnar sig åt SEO” och handlar främst om off-site SEO, dvs. bakåtlänkar.

Avsikten med det här inlägget är att förklara vad Penguin uppdatering egentligen är,  och viktigare, vad det inte är.

Först av allt så måste du bestämma OM du drabbats av Penguin och det är ganska lätt. Det enda verkliga måttet på det är om din webbplats dök i rankingen på eller strax efter 24 april 2012(för Sverige långt senare, tom nu under 2013 för många sajter).

Denna penguin uppdatering är en sajt övergripande bestraffning så om du drabbats kommer du sannolikt att förlora ranking för alla dina sökord. Så vad innebär Penguin bestraffning?

Efter att ha tagit del av analyser av en hel del webbsajter och pratat med ett antal andra topp marknadsförare som har gjort samma analys så har man kommit till en tydlig slutsats.

penguin uppdatering

Vad innebär Penguin?

Vad ÄR och innebär denna Penguin uppdatering

Till att börja med så är Googles penguin uppdatering en algoritm förändring vilket innebär att den bedömer webbsajter dynamiskt. Så den goda nyheten är att om du fixar dina problem bör du se en automatisk återhämtning i dina webbsajt positioner.

Denna penguin uppdatering handlar om två saker, eller åtminstone så finns det två faktorer som tycks dominera de resultat vi har sett. Penguin handlar om webbplatsens länk profil. Viktigt är att det inte handlar om webbplatsens innehåll. Det finns inga ändringar som kan göras på din webbplats innehåll som hjälper dig att komma tillbaka från en pingvin nedgradering.

Panda däremot handlar enbart om  ”innehållets kvalitet” så även om innehållet är mycket viktigt, så är det relaterat till Panda frågor och inte Penguin.

Penguins viktigaste faktorer

De två viktigaste faktorerna som påverkades av Penguin är:
1.Förhållandet mellan IN länkarnas ankartexter
2.Förhållandet mellan IN länkarnas relevans

3. Se nedan

Naturligtvis täcker det alla de saker som vi redan vet som att få länkar från ”dåliga sajter” och behovet av att diversifiera sin länk profil etc.

Här förklaras det lite mer.

Den första faktorn: Ett säkert tecken på att SEO utförs på en webbplats är, att en stor del av tillbakalänkarna kommer att ha samma ankar text. Det är normal praxis att om du vill ranka för ”bantningspiller” så du kommer att använda ”bantningspiller” i din ankar text.

Denna metod är fortfarande mycket giltig. I själva verket så är alla tidigare SEO metoder fortfarande helt giltiga, men de behöver modifieras för att möta de nya kraven från Penguin. Så tillbakalänkar och ankar text är fortfarande de mest kraftfulla sätten att ranka en webbsajt.

Men du måste se till att din tillbakalänkar har mycket mer variation.

Låt oss tala specifikt om ankar text. Om man tittar på mina egna webbsajter, bloggnätverk och rapporter från andra marknadsförare så är det mycket tydligt att en hög andel av ”samma” ankar text har haft en negativ effekt.

I en rapport jag läste visade det sig att (i exemplet) INGA webbplatser som hade mindre än 50% länkar med ”nyckelord i ankar texten” drabbades. Ta inte detta som att du kan skydda dig genom bara detta enda steg, men det visar hur kraftfull denna faktor är. I praktiken, människor som har ett lågt antal ”exakt matchning” ankartexter också förmodligen gör andra SEO saker bättre än folk i allmänhet.

Detta är förmodligen nyckeln till att förstå hur Google nu ser på webbsajter. De letar efter ”signaler” som indikerar att du använder dåliga SEO metoder. Dessa signaler behöver inte vara direkt mätbara.

Till exempel att använda ”avvisningsfrekvens” eller hur länge någon stannar på din webbplats som en indikation på innehållets kvalitet på din webbplats, har varit känt ett tag. Likaså kan Google mäta mer obskyra saker för att indikera länk kvalitet.

Kom dock ihåg att, som Panda och andra tidigare förändringar, kommer Penguin få några tweaks så du måste titta på  ”andemeningen” likväl som ”fakta” av algoritm förändringen.

Bara för att klargöra utifall  du skulle använda någon term i dit ”sökord” när man tittar på denna åtgärd. Så om du riktar dig mot ”bantningspiller” så skulle både ”diet” och ”piller” betraktas som sökord. Även om du använder en exakt domän matchning och fokuserar på  ”bantningspiller” då skulle www.dietpils.com fortfarande vara en nyckelords fokuserad ankar text.

Du måste alltså ha minst 50% av dina länkar med generisk ankar text eller en ankar text som inte är relaterad till ditt sökord. Det innebär att ankar texter som ”Klicka här”, bara url-en, orelaterade sökord, varumärket, företagsnamnet. URL om den inte innehåller sökordet.

Den andra faktorn är relevansen i Tillbakalänkarna. Med det menar jag huruvida den webbplats eller sida som din tillbakalänk kommer ifrån, är relevanta för din webbsajt dvs. handlar om samma sak eller närbesläktat. Som till exempel om din webbsajt handlar om ”bantningspiller” och din tillbakalänk kommer från ”Advokatfirma i Stockholm” då skulle det inte vara relevant.

Men graden av relevans är sannolikt mycket varierande. Det är inte möjligt att vara exakt i denna typ av bedömning, vare sig för oss eller Google. Vissa saker är självklara, andra mindre självklara.

Till exempel om den ”Advokat i Stockholm” webbsajten handlade om att stämma ett läkemedelsbolag eller ett diet företaget då antar jag att det skulle vara relevant. Så skulle t.ex. sannolikt en länk från, säg, en webbplats om anti-aging kräm till din sida om nagelvård också vara relevant. De är båda inom skönhets nischen. Naturligtvis är relevans också subjektivt.

Så om vi tittar på min statistik igen och återigen, lyssnar på andra marknadsförare som har ett stort antal webbsajter så måste du se till att minst 15% (helst 20%) av dina tillbakalänkar kommer från relevanta källor.

Det finns en tredje faktor som du också bör ta hänsyn till. Jag har inte hårda fakta som stöder detta, men tittar man på de två faktorer som redan nämnts så känns det logiskt att detta är, eller kommer att vara en faktor

3. Förhållandet mellan do-follow/no-follow länkar.

Även detta passar bra in i en varierad tillbakalänk portfölj, något jag alltid har rekommenderat.
Det finns säkert en del som tyder på att detta kommer att hjälpa. Så se till att du har minst 10% av dina länkar som no-follow.

Om du uppnå ovanstående länk förhållanden så är det mycket troligt att du kommer att komma ut från Penguin bestraffningen och se dina sajter återhämta sig i rankingen.

Naturligtvis så är SEO ingen exakt vetenskap och ingen vet exakt vad Googles algoritm gör så ingenting kan garanteras. Vad jag kan säga säkert är dock att om du har drabbats av Penguin och du inte följer dessa riktlinjer så kommer du att ha noll chans till återhämtning.

Så vad ska du göra om du drabbats av Penguin?

Du behöver agera nu och direkt. Först bestämmer du om din webbsajt verkligen drabbats av Penguin. Om du inte redan följer upp dina sökords rankningar då du behöver du börja med det nu. Det är oftast det enda sättet du kommer att veta om du drabbas av Googles förändringar (eller åtminstone vilken av dem, om du blir drabbad).

Nästa punkt är att du måste kolla upp dina tillbakalänkar. Tyvärr kostar de flesta verktyg för att kolla upp tillbakalänkar nu pengar men några liknande MajesticSEO ger dig dina totala länkar. Oavsett verktyg du använder för att hitta dina totala länkar, håll fast vid det. Du kan inte använda ett verktyg en vecka och ett annat nästa vecka. Deras resultat varierar stort. Oroa dig inte om vilket som är det mest riktiga, välj bara ett och håll fast vid det. Detta är bara för en jämförelse och inte ett faktiskt exakt värde.

Om du har ett verktyg som talar om exakt vilka länkar du har, om de är follow / no follow, visar ankar texten och varifrån de kommer ifrån – så är det fantastiskt. Om inte så är detta är planen att följa

Nu måste du korrigera dina länk förhållanden. Gör inte detta genom att försöka ändra eller ta bort befintliga länkar. Gör det genom att lägga till nya länkar

När du vet hur många länkar du har kan du sedan uppskatta hur många du behöver lägga till för varje respektive typ. Nu är det troligt att du har lagt till länkar baserade på de gamla rekommendationerna dvs.  do follow, och sökord i ankartexten. Det är också troligt att du har fixat länkar från varsomhelst du kunnat få tag i dem. Så till att börja med anta att alla länkar du har är do-follow, sökorden är med i ankar texten och från icke relaterade sajter.

Låt oss säga att du har totalt 100 länkar. För att korrigera dina förhållanden måste du göra följande

1.Addera 100 länkar med ingen eller orelaterad ankar text
2.Addera 30-40 länkar från relaterade sajter
3.Addera 20links som är no-follow

Om du arbetar smart kan du få de relaterade webbsajt länkarna och no-follow länkarna bland dina 100 ”ingen ankar textlänkar”. Så i praktiken skulle du bara behöver lägga till 100 länkar.

Självklart om du har webbplatser som rankar bra eller bygger nya webbplatser så är detta ännu viktigare. Se till att du håller din länk profil varierad. Det finns ingen statistik som ger några närmare siffror på dessa förhållanden men i allmänhet är det en bra idé att använda så många olika källor som möjligt som bloggkommentarer, video, gratis bloggar, Squidoo, Hubb sidor, Pinterest, artikelkataloger och sociala bokmärken etc.

Allt ovanstående är bara generella siffror och naturligtvis kan komma att ändras vid Goggles nästa infall.

 

Detta är en översättning och bearbetning av denna artikel Panda & Penguin

PS Det finns även en del informativa och bra(och en del mindre bra) Youtube filmer om Penguin uppdateringen.
Matt Cutts talks about Penguin 2.0 just Before it goes live

SEO Updates in 2013 – By Google Penguin and Panda (den är ganska bra och framförallt lite ”kul”)

Google Penguin – How to Build Links Post Penguin

 Av: PeA Scotte

 

 

Publicerad i off page optimering, penguin, seo